Syklus 8-10 er et digitalt læremiddel i naturfag som gir forståelse og undring uten å drukne i tekst. Elevene får gleden av å lære seg naturfag gjennom flere hundre animasjoner og filmer. Oppgavene er selvrettende og gir hint hvis man står fast. Filmer av spennende forsøk gir læreren trygghet og ideer til å gjøre undervisningen mer praktisk.
I Syklus 8-10 får elevene utforske, undre seg og drøfte naturfaglige emner. Vi har tatt Fagfornyelsen på alvor og lar elevene få mulighet til dybdelæring knyttet til naturfaglige praksiser og dagens tenkemåter. Læremiddelet er strukturert etter temaer og dekker kompetansemålene i læreplanen.
• Læringsanalyse gir innsikt i hver elevs faglige kompetanse
• Se sammenhenger ved å sette sammen sider fra ulike faggrener
• Varierte og selvrettende oppgaver
• Jobb offline
• Legger til rette for dybdelæring
Læringsanalyse
Gjennom læremiddelet får elev og lærer tilgang på en omfattende læringsanalyse som hjelper lærer med underveisvurdering. Filmer av praktiske aktiviteter til emnene inspirerer lærer til variert undervisning.
Inspirasjonsfilmer til spennende aktiviteter
Syklus 8-10 legger til rette for praktisk undervisning med filmer av aktivitetsforslag. Her blir forsøk forklart, og satt inn i en faglig sammenheng, samtidig som risiko vurderes.
Varierte arbeidsmåter
Individuell tilpasning – lag tre ulike opplegg i samme emne på under tre minutter Omvendt undervisning – frigjør tid til mengdetrening, dybdelæring og problemløsningsoppgave gjennom å la elevene jobbe med fagstoffet hjemme Læringspartner – åpne opp for faglig diskusjon særlig i forbindelse med de mange undringsoppgavene i nettressursene Felles gjennomgang – bidra til at elevene relaterer nye ideer og begreper til tidligere kunnskap og erfaringer ved hjelp av animasjoner, oppgaver og annet innhold Tverrfaglighet – ta utgangspunkt i ferdige digitale ressurser for bedre å forstå temaer på tvers av fag Vurdering for læring – bruk læringsanalyse til å gi underveisvurdering og konstruktive framovermeldinger.
Syklus 8-10 er utviklet av Kunnskap.no med støtte fra Utdanningsdirektoratet.
Ordimellom er et digitalt læremiddel i norsk og åpner for muligheter som går langt utover det den tradisjonelle norskboka gir. Læremiddelet er spesielt godt egnet for elever med lese- og skrivevansker på ungdomstrinnet.Elevene jobber systematisk med lese- og skrivestrategier, løser interaktive oppgaver og kan selv velge om de vil lese eller lytte til...
Nettbaserte læremidler for skoler som ønsker å jobbe mer tverrfaglig i tråd med Fagfornyelsen.
Pakken består av:
Matematikk 8-10
Brettmatte (eget spes.ped-læremiddel)
Ordimellom
Syklus 8-10
mSkills
Matematikk 1T
English Now! fokuserer på kjerneelementet språklæring og kommunikasjon. Læremiddelet dekker de fleste kompetansemål i engelsk etter 10. trinn. Læremiddelet egner seg spesielt godt for elever som tjener på å ha en fast struktur i språkopplæringen. Læremiddelet dekker det europeiske rammeverket for språk fra A1-B2.
Matematikk 8, 9 og 10 for fagfornyelsen, er et digitalt læreverk som vektlegger undring, forståelse og anvendelse. Gjennom flere hundre animasjoner, filmer, selvrettende oppgaver og veiledende tilbakemeldinger blir krevende fagstoff presentert på en lettfattelig måte. Læremiddelet er strukturert etter kjerneelementer og kompetansemål og setter fokus på...
Brettmatte er et digitalt læremiddel i matematikk for ungdom og voksne. Læremidlet er godt egnet som tilleggsmateriell til Matematikk 8-10. Det passer for elever som behøver mengdetrening eller få styrket sin grunnleggende matematiske forståelse og regneferdigheter. Gjennom flere hundre animasjoner, filmer, selvrettende oppgaver og bilder blir...
mSkills er en omfattende lærebase i grammatikk- og vokabulartrening fra A1 til C1. Det kan brukes som oppslagsverk og oppgavebank for lærere og elever.
Matematikk 8-10 Grunnleggende ferdigheter inneholder selvrettende oppgaver for repetisjon av grunnleggende ferdigheter i regning. Ressursen er tenkt som supplement til Matematikk 8-10.
Diagnostiske oppgaver 5-10 er utarbeidet av spesialpedagogene Ann-Beth Ødegård og Elisabeth Bade. De har lang fartstid i skolen og innenfor matematikk-faget, og har god erfaring om elevers misoppfatninger innen matematikk.
Oppgavene inneholder typiske misoppfatninger som svaralternativ, slik at lærer eller ellev enkelt kan se hva det trengs å jobbe mer med.
Syklus 8-10 er et digitalt læremiddel i naturfag som gir forståelse og undring uten å drukne i tekst. Elevene får gleden av å lære seg naturfag gjennom flere hundre animasjoner og filmer. Oppgavene er selvrettende og gir hint hvis man står fast. Filmer av spennende forsøk gir læreren trygghet og ideer til å gjøre undervisningen mer praktisk.