En snarvei til koding

Publisert: 2019-12-20 11:38:16
Kategori: Matematikk , Naturfag

Kunnskap.no ruller straks ut et eget verktøy slik at elevene kan lære seg koding raskest mulig.

lær å kode raskest mulig

LÆR Å KODE: Ved hjelp av klosser skal elevene lære seg elementært kodespråk. 

Hele prosjektet er fortsatt i startgropen, men når det er ferdig vil de to programmererne Robert Kaino og Eirik Hundsdal lose elevene gjennom programmering, og så også Fagfornyelsen.

Hele programmeringsbiten er nyttig for å bygge algoritmeforståelse og den rette tankegangen. Det er essensielt i evnen til problemløsning.

Evne til samarbeid

 – Koding er ikke bare håndverk, men også så mye mer. Alt fra samarbeid til å lære seg å bygge programmer. Det er viktig for å kunne diskutere, løse problemer sammen. Det er morsomt for både elever og lærere. Fagfornyelsen vektlegger samarbeid, påpeker Kaino.

Koding er sentralt i de nye kompetansemålene. De to studentene har allerede begynt å se på det pedagogiske, hvordan løse kompetansemålene i Fagfornyelsen på barnetrinnet. Etter hvert tar de også for seg ungdomstrinnet.

lær alt om koding

GJØR KODING ENKELT: Robert Kaino (t.v)og Eirik Hundsdal jobber aktivt for å implementere koding i læremidlene fra Kunnskap.no. 

Basisoppgaver

Foreløpig benytter de et modulprogram som heter Blockly.

 –Vi starter med basisoppgaver. Etter hvert legger vi inn funksjonalitet slik at elevene kan parprogrammere, altså gi hverandre tilbakemeldinger underveis. Vi ser i voksen alder at parprogrammering er viktig, sier Kaino.

Blockly er et modulprogram for å få elevene raskt i gang med koding. Slik unngår de syntaksfeil. Mange programmeringsspråk har begrensninger som gjør at man må skrive nøyaktig.

 – Med Blockly kan elevene klikke og dra, slik at koden bak er usynlig. Men det den gjør er helt tydelig. Modulprogrammet er designet for at elevene skal komme raskt i gang.

All koding skjer i et verktøy som heter mAutohor. Blockly er steg nummer én.

 – Det er naturlig å jobbe mer tekstbasert på ungdomstrinnet.

Legoroboter

De to studentene har fra før lang erfaring fra LEGO League, pilotprogrammering i regi av Kunnskapsdepartementet. Hensikten med prosjektet er å utfordre barna til å tenke som forskere og ingeniører.

Her har Robert Kaino og Eirik Hundsdal vært med på å bygge legoroboter som skal løse oppdrag på en robotbane.

 – Det var et valgfag som ble veldig nyttig for oss. Vi er begge teknologiinteresserte og ser at det nye verktøyet på minKunnskap.no vil gjøre det lettere for elevene å lære seg å kode, sier Kaino.

Robert Kaino og Eirik Hundsdal studerer informatikk ved UiO.



Del innholdet

You must be register

Klikk her for å registrere

Legg til en kommentar